KOMMENTAR: Strategi og ledelse for kunstig intelligens

– Sterk lederkompetanse er en forutsetning for å lykkes med AI

Implementering av AI vil tvinge virksomhetene til å tenke annerledes om sine forretningsmodeller, skriver artikkelforfatterne.

Nye AI-løsninger vil utfordre virksomheter på hvordan de skaper, leverer og kommuniserer verdier
Nye AI-løsninger vil utfordre virksomheter på hvordan de skaper, leverer og kommuniserer verdier (Illustrasjon: Pixabay)

Implementering av AI vil tvinge virksomhetene til å tenke annerledes om sine forretningsmodeller, skriver artikkelforfatterne.

Regjeringens nye nasjonale strategi for kunstig intelligens er teknologioptimistisk. Den tar for lett på hva som skal til for å realisere verdiene. Det som mangler er en godt gjennomtenkt virksomhetsstrategi.

Digitaliseringsminister Nicolai Astrup presenterte 14. januar regjeringens nasjonale strategi for kunstig intelligens (AI). Formålet med strategien er å sikre at Norge er i stand til utnytte de muligheter kunstig intelligens tilbyr enkeltmennesker, virksomheter og samfunnet som helhet.

Tor W. Andreassen (t.v.) og Bram Timmermans. Begge er tilknyttet The Hub @ NHH
Tor W. Andreassen (t.v.) og Bram Timmermans. Begge er tilknyttet The Hub @ NHH Foto:  NHH

I tillegg vil regjeringen at norske miljøer skal være attraktive samarbeidspartnere når det handler om KI, spesielt innen områder hvor vi har et særskilt fortrinn.

Stor tillit til digitale løsninger i Norge

Regjeringen vil oppnå dette ved å legge til rette for et digitaliseringsvennlig regelverk, gode språkressurser, raske og robuste kommunikasjonsnett og tilstrekkelig regnekraft. Allerede i dag ligger det et godt fundament for å lykkes.

I Norge er det stor tillit til digitale løsninger, og befolkningen har et høyt nivå av digitale ferdigheter. En nylig publisert rapport fra Tufts University viser at Norge er rangert som nummer 4, bak land som USA, Storbritannia og Nederland på området «ease of digital business». Denne indikatoren dekker faktorer som investeringer, adopsjon og anvendelse av digitale løsninger samt adgang til data.

Teknologioptimisme er ikke nok

Norges nye nasjonale AI-strategi legger vekt på tiltak som understøtter utvikling av AI og har dermed en stor teknologioptimisme. Med andre ord, hvis vi investerer i teknologi, så følger suksess nesten automatisk.

AI og annen teknologi har bedrifts- eller samfunnsøkonomisk verdi først når den er tatt i bruk.

Det er det samme som å si at dersom musikken er fremragende, vil alle kunne danse. Vår mangeårige forskning på innovasjoner viser entydig at uten en sterk markeds-, økonomisk-, og ledelseskompetanse, vil ikke virksomhetene eller samfunnet fange verdiene som innovasjoner eller de nye teknologiene skaper. I dette ligger det at AI og annen teknologi har bedrifts- eller samfunnsøkonomisk verdi først når den er tatt i bruk.

Fordi AI ikke bare skaper muligheter for nye forretningsmodeller eller nye markedstilbud, er det behov for at ledere forstår hva som skal til for å lykkes med implementering av ulike AI-løsninger.

Hvordan lykkes?

For det første kreves det forståelse for adopsjon av teknologi og nye måter å jobbe på. Uten at mennesker tar KI-løsninger i bruk, blir det ingen verdirealisering. For det andre vil ledere trenge en dypere kunnskap om forretningsmodell-innovasjon. Med nye AI-løsninger vil virksomhetene bli utfordret av etablerte og nye bedrifter med hensyn til hvordan de skaper verdier, leverer verdier, kommuniserer verdier eller fanger verdier.

Implementering av KI vil tvinge virksomhetene til å tenk annerledes om sine forretningsmodeller. For det tredje vil kompleksiteten av AI, både i utvikling og implementering, definere nye forutsetninger for hvordan virksomheter skal konkurrere og samarbeide om disse teknologiene. I en digital kontekst vil dette ofte foregå i økosystemer.

Les også