KOMMENTAR: Overtid og stress i oppstartsbedrifter

Overtidsmisbruk og slitekultur virker fordi ansatte blir motivert av skam  

Hvordan ta livet av overtidskulturen i mindre bedrifter, undrer Michael Zink i Salesforce Norge.

Salesforce gjennomførte nylig en undersøkelse hos 2200 bedriftsledere i Europa. Rundt 20 prosent svarte at de angret på at de ble gründere.
Salesforce gjennomførte nylig en undersøkelse hos 2200 bedriftsledere i Europa. Rundt 20 prosent svarte at de angret på at de ble gründere. (Foto: Salesforce )

Hvordan ta livet av overtidskulturen i mindre bedrifter, undrer Michael Zink i Salesforce Norge.

Overtidsmisbruk og stresskultur gjør at de ansatte blir motivert av skam. Vær på vakt for stillingsannonsene som sier «Vi ser etter en superstjerne innen forretningsutvikling som har utholdenhet nok til å nå til topps».

Så du egentlig forskjellen på dette og en ekte jobbutlysning fra start up-bransjen? Måten de glorifiserer slit og strev på viser at entreprenørkulturen er besatt av hardt arbeid fremfor å kunne gå hjem etter en god dag. Arbeidsmoralen ser beundringsverdig ut ved første øyekast, men egentlig stammer den fra en giftig tilnærming til arbeidslivet som tærer på ansatte i alle ledd.

Vi gjennomførte nylig en undersøkelse hos 2200 bedriftsledere i Europa og fant alarmerende funn. Nesten en tredjedel svarte at dem selv, eller deres ansatte, tidligere har sykemeldt seg av mentale grunner. Nesten halvparten sa at mangelen på tid var skadelig for den psykiske helsa til sine ansatte. Ironisk nok har majoriteten av bedriftsledere i små og mellomstore bedrifter først ønsket seg bedre balanse mellom jobb og privatliv, når de startet egen bedrift. Men bare halvparten sier de faktisk klarte det. Til og med angrer over 20 prosent av lederne seg på at de ble entreprenører. Hvordan bekjemper man  denne typen overtidskultur?

«Alltid tilgjengelig»-forbannelsen

Salesforce gjennomførte nylig en undersøkelse hos 2200 bedriftsledere i Europa. Rundt 20 prosent svarte at de angret på at de ble gründere. Foto: 

Gründervirksomheter kan ofte skille seg ut med god kundeservice. Enten de personlig leverer et festivalkort til en gjest som har glemt sitt, eller et nystartet IT-selskap jobber gjennom natten for å leve opp til forventningene fra den store viktige enterprise-kunden de har fått.

Man kan utmerke seg med personlig service i forhold til et stort industrikonsern. Gründere vil gjerne imponere sine første kunder. Likevel sier 40 prosent av dem at kundene krever stadig nye krav som koster for mye tid. Når bedriften vokser, gjør også kravene og spørsmålene deres det samme. Ansatte blir derfor mer presset på å levere. Kan dette overkommes?

Topplederne som besvarte undersøkelsen tror automatisering kan løse problemet. Programvare kan skalere og adressere kundenes behov i mye større grad enn noen ansatt. Når halvparten av alle bedriftseiere mener administrative oppgaver tar mest tid, er det tydeligvis noen enkle grep som bør tas umiddelbart. Enten det er å svare på enkle spørsmål eller avtale møter.

Les også

Viktigheten av psykisk trygghet

Overtidsmisbruk og slitekultur virker fordi ansatte blir motivert av skam. De vet at det alltid er mer man kunne gjort og føler stadig behov for å vise at de er verdifulle for selskapet.

På den andre siden er frykten for å bli mistenkeliggjort og ikke å være god nok. Denne usikkerheten driver folk til å bli på jobben ut kvelden og i ferier.

Vær på vakt for stillingsannonsene som sier «Vi ser etter en superstjerne innen forretningsutvikling som med utholdenhet nok til å nå til topps»

Teknologi hjelper i dag å frigjøre folks tid og unngå unødvendig mye arbeid. Men teknologi er en annen måte å jobbe på. Det er også toneangivende for hele arbeidskulturen. Oppstartsbedrifter må bare vende seg til ansatte som yter på et høyt nivå, uten at de vil måtte ofre tid, energi og sinnsro. Å kave seg til topps er mer et balansestykke enn en utholdenhetsprøve.

Psykisk trygghet er viktig for god ytelse. Når medarbeidere føler seg fri, kan man jobbe uten frykt for å bli dømt. Oppstartsbedrifter må gå i strupen på hvorfor i det hele tatt slitekulturen de opererer med ble etablert. Om målet er mer produktive medarbeidere, må man sikre at de ikke kaster bort tid på tullete oppgaver.

Ved å pleie en mer aksepterende arbeidskultur, slipper man å være med på rotteracet. Da kan ansatte fokusere på å jobbe hardt og øke farta  mot sine egne mål.

Les også