Slik fungerer Linkedin-algoritmen

Linkedin er annerledes enn andre sosiale medier. Slik blir du mer synlig for arbeidsgivere

Du må tenke annerledes når du poster på Facebook og Linkedin, ellers kan du bli straffet av Linkedins filtreringsprosess.

Det er flere grep du kan gjøre for å få dine poster til å leve lenge på Linkedin.
Det er flere grep du kan gjøre for å få dine poster til å leve lenge på Linkedin. (Foto: Skjermdump fra Linkedin)

Du må tenke annerledes når du poster på Facebook og Linkedin, ellers kan du bli straffet av Linkedins filtreringsprosess.

Ønsker du å få mer oppmerksomhet på Linkedin og kanskje bli oppdaget av en potensiell arbeidsgiver? Det er flere grep du kan gjøre for å bli mer synlig på Linkedin og få postene dine til å leve lenge. I denne artikkelen forklarer vi deg hvordan.

Drøyt 2 millioner profiler på det sosiale nettverket Linkedin er norske, og av dem er det lederne som er de mest aktive, ifølge en rapport fra nettverket som Karriere360 har fått tilgang til. Dette er riktignok ikke korrigert for duplikater. 

Rapporten viser også at nordmenn i stor grad er på Linkedin for å holde seg oppdatert på industri- og bransjenyheter, men at vi er under snitt delaktige hva gjelder å dele, delta i grupper og følge bedriftssideer.

Les også

Forskjell på Linkedin og Facebook

Linkedin kan ved første øyekast virke som en jobb- og karriereutgave av Facebook, men tar du en nærmere titt på for eksempel nyhetsoppdateringen din i de to nettverkene, vil du se at det er noen forskjeller.

På Facebook vil algoritmene se på din historikk som bruker, altså hva du har vist interesse for, og for hvem og hva. Det er innhold fra det som oftest dukker opp først i nyhetsoppdateringen, med kombinasjon av at det har blitt publisert nylig, forteller Espen Skogheim Haugen som er digital rådgiver i Iteo, et rådgivningsselskap som er en av Linkedins norske samarbeidspartnere.

Espen Skogheim Haugen er digital rådgiver i Iteo.
Espen Skogheim Haugen er digital rådgiver i Iteo. Foto: Iteo

– Derimot er det innhold som er mest relevant for deg og som har fått mest engasjement som belønnes av Linkedin. Du trenger ikke publisere flere ganger om dagen, tvert imot, du kan bli straffet for å publisere ofte, sier han.

Den digitale rådgiveren råder til å finne ut når dine følgere er mest aktive for når man publiserer innhold så er det i utgangspunktet mot eksisterende følgere. Det er deres engasjement som sprer innholdet videre mot eksterne nettverk. Linkedin prioriterer innhold som holder brukerne på nettverket.

Sammenlignet med Facebook er Linkedin mer restriktive på innhold, og det er også mindre spam. For eksempel vil konkurranser og lignende bli oppfattet som spam, fordi det er ikke slikt innhold som engasjerer B2B-lederen, forteller Skogheim Haugen.

– Facebook har vært en kanal-gigant i mange år, og det publiseres tonnevis med innhold hvert eneste sekund. Det er derfor mer innhold som blir oppfattet som «støy» fordi det i mange tilfeller mangler relevansen. Linkedin er mye mer restriktive på hva slags innhold som dukker opp i din nyhetsoppdatering, takket være svært gode algoritmer, men de som alle andre, har stadig behov for optimalisering, sier han.

Les også

Trinnvis filtrering i Linkedins algoritme

Algoritmene til Linkedin er generelle, uavhengig av hva du bruker du til forteller han videre og beskriver fire trinn i en filtreringsprosess som avgjør for om posten du legger ut får leve lenge.

– I de tre første trinnene er det algoritmen som filtrerer:

  1. Hver gang du publiserer noe, avgjør algoritmene til Linkedin om det er spam, lav kvalitet, eller «good to go». De har retningslinjer på hva som er spam/lav kvalitet.
  2. Hvis du havner i «Go»-kategorien, så vil innholdet ditt vises i nyhetsoppdateringen, midlertidig. Nå vil bot’ene til Linkedin se om målgruppen din lar seg engasjere av innholdet.
    «Tommel opp», kommentarer og delinger er sikre tegn på at du beveger deg videre til i neste steg. Jo raskere engasjement, desto bedre. 
  3. I neste steg vil Linkedin bevege seg bort fra innholdet og se på nettverket ditt for å avgjøre om det er spam, og om det er relevant for nettverket. Enten vil Linkedin fjerne innholdet fra nyhetsoppdateringen, eller vise det sjeldnere til nettverket. Dette er et tiltak for ikke å belønne «spam-kontoer».

Hvis innholdet er så bra at det overlever de tre første trinnene, kommer det til det siste trinnet, som er en manuell filtrering forteller Skogheim Haugen videre:

– I siste trinn tar menneskene over. Linkedin har redaktører som avgjør om innlegget skal være synlig. Disse redaktørene kan distribuere innholdet videre, og/eller bruke til det å hente ut informasjon som kan brukes i utbedring av algoritmene og for videre produktutvikling. 

Les også

– Åtte ganger mer spredning hvis ansatte deler 

Det er altså ikke hyppig publisering som er nøkkelen til mye engasjement fra dine følgere på Linkedin. Men som nevnt i filtreringstrinnene er det å få engasjement (tommel opp og delinger) fra kollegaer og andre i samme nettverk veldig viktig.

– Vi anbefaler og forteller kunden at de bør engasjere egne ansatte på Linkedin, og intern kommunikasjon er svært viktig. Ved at ansatte deler innlegg fra bedriftssiden, og gjerne legger til en personlig tekst, så kan det potensielt gi opp til åtte ganger mer «reach» (spredning) per person per deling. Spesielt hvis de ansatte har egne store nettverk, sier digital rådgiveren.

Det lønner seg også å bruke tagge-funksjonen der du fester spesifikke personer som er relevante i posten med en @ foran navnet. Mange emneknagger (#) er ikke like viktig, slik som på Instagram, her er det heller avgjørende å finne noen få gode, forteller han.

Hvordan bli mest synlig?

Lucy Kerr, kommunikasjonsleder i Linkedin har følgende generelle råd til hvordan du bør oppdatere Linkedin-profilen din for å bli mest synlig for fremtidig arbeidsgiver:

  • Legg til profilbilde: Linkedin-medlemmer med et profilbilde får 21 ganger flere visninger enn en uten profilbilde. 
  • Personaliser siden din: Ditt navn, din overskrift og jobbtitler er det første rekrutterere og potensielle arbeidsgivere ser.
  • Fortell ditt nettverk hva du gjør og har gjort: Det er viktig å oppdatere statusen din som folk i ditt nettverk vet hvilke prosjekter du har jobbet med og hvilke områder innen ditt felt som du er særlig interessert i. 
  • Ferdigheter: Hvis du lister opp mer enn fem ferdigheter på din profil, så er det 27 ganger mer sannsynlighet for at du dukker opp i rekrutterernes søk.
    Hvis du vil bygge et publikum har hun følgende tips:
  • Bytt «call to action»-knappen på profilen din (den som står under navnet ditt) fra «Knytt kontakt» («connect») til «Følg» («follow)» i innstillinger.

Hun skriver også at det ikke er en måte å lure algoritmen på.

– Man må eksperimentere seg frem og se hva som fungerer. Lange eller korte innlegg, publisering på mandag, onsdag eller søndag. Det er hvordan ditt publikum og nettverk responderer som styrer algoritmen, avslutter hun.

Les også